21.1.66
חשבתי שישעשע אתכם לראות יום כביסה... בקיבוץ של הימים הטובים ההם, כשכולנו היינו עוד צעירים ויפים – ואלה שהנם כיום צעירים – טרם נולדו.

באותם הימים היה יום כביסה – יום כביסה ולא בית חרושת מזיע לאדים. אמנם ידיה העדינות של אמא היו נסדקות ו"בוכות בדמעות דם" – אבל איזה ריח ניחוח היה ליום כולו, שתבשיל שעל רגל אחת, והכבסים עצמם ספגו לתוכם את הריח ואת השמש. לשמש יש ריח משגע. אחד מאותם הריחות שנותנים טעם לחיים.

ואחר כך. אחר כך היו מורידים את הסדינים מן החבלים ועומדים בחצר. ומותחים את הסדין – מושכים, זה לצדו והשני לצדו ומקפלים תוך צחוק – ועורמים ערֵמה של שינה ערֵבה.

חלילה, חלילה – אין אני באה להשמיץ את מכונת הכביסה, תבוא עליה הברכה, על עבודתה ועזרתה, אבל מכונה היא מכונה. אין בה נשמה ויצוריה נטולי נשמה גם הם, מוכניים כאלה.

נדמה לי, ואולי רק נדמה כך – שבשל הסדינים המכניים הללו שונים החלומות – כי האחרונים אינם מביאים עמהם את ריח השדות וטעם של שמש ובשורה של רוח.

רק אבקת כביסה סינתטית וריח מכונה מזיעה.

אלה היו "הרהורים פיוטיים" – ועתה גישה פרקטית אל אותו נושא – כפי שהיא מתבטאת ב"דפים לכובס" – עלון היוצא לאור על ידי מחלקת ההדרכה של בית חרושת "זוהר", בקיבוץ דליה.

הנזק לבגדים בייבוש בחוץ

למזלנו, חלה מהפכה בשטח ייבוש הכבסים במכבסות הקיבוציות. תוך חמש השנים האחרונות צוידו כמעט כל המכבסות החדשות והישנות בייבשנים. עם זאת קיימים עדיין מתקנים רבים לתליית הכבסים בחוץ, ומתלבטים עוד לפעמים מה עדיף על מה. למען התועלת הכללית נתעכב במספר משפטים גם על ההשוואה בין התלייה בחוץ לבין הייבשן, הפעם מבחינת הנזק בלבד.

הגורם החשוב ביותר לנזק בבגדים התלויים על החבל בחוץ, ניתן "מן השמים" ואין לנו כל השפעה עליו. הכבסים קולטים מנה גדושה של קרניים אולטרה-סגולות (גם בצל!!), וסיבי הבדים נחלשים במידה רצינית. מתוך מחקרים שנערכו בחו"ל אפשר ללמוד שהנזק בתלייה בחוץ הוא גדול פי כמה לעומת הנזק המינימלי המופיע בייבשן. ואם אמרנו לעיל, שעל קרני השמש אין לנו כל שליטה, הרי על משך הזמן – יש גם יש. אם משום סיבה כלשהי אנו נאלצים בכל זאת לתלות את הכביסה בחוץ על כבלים, נזכור לפחות שהנזק יגדל, ככל שיגדל משך הזמן. ועל זה יש לנו שליטה מוחלטת. כלל ראשון, אם תולים את הכבסים בחוץ, צריך שיהיה:

להוריד את הכבסים ברגע שהם יבשים!

נזק מסוג אחר מהווים כתמי החלודה המופיעים על הכביסה, כאשר יורד מהכבלים הגילבון והם מעלים חלודה. במקרה כזה, אין ברֵרה – מוכרחים להחליף את הכבלים.

לפני שניגשים לתלות את הכבסים על החבל, יש לנגב אותו היטב, למען לא יתלכלכו הכבסים הנקיים. לא אחת גורמת הרוח לנזקים לכביסה התלויה. הרוח מסבכת את הפריטים בין החבלים, הם נתקלים ונקרעים על הבליטות של החיבורים, נקרעים פשוטו כמשמעו מהרוח. התרופה הרדיקלית במקרה כזה – לא לתלות את הכבסים בחוץ.