18.3.66

פריסאית! אומרים מילת קסם זו בלחישה וכבר מופיעה לנגד העיניים דמות דקיקה ושברירית ואלגנטית מאוד. וכבר מבחינים בריחו העדין של "סואר-דה-פארי" או "שאנל-5", או "מיס דיור" – וכבר שומעים את איב מונטאן שר "א פארי", או שנצבט הלב עם "פארל-מוהאה-ד'אמור" של אדית פיאף?

הפריסאית! – לילות בשדרות אלישע, יין דובדבנים, אופנת דיור ובלנסיאגה. נו – טוב. גם פרנסואז סאגאן, גם פיגאל אולי, אך קודם כול בריג'יט ברדו ושבועון האופנה "אל".הפריסאית היא סמל האישה הנשית שעיקר עיסוקה – היא עצמה. שמקצועה – Femme. איש אינו חושב על זו האחרת. היושבת מצדו השני של הדלפק ב"לפאייט", שמייצרת שפתונים, כדורי עופרת, מכונות כתיבה; ששוטפת רצפות, שמנקה את המטרו ומנקבת את הכרטיסים. שרוקדת ב-14 ביולי בכיכר הבסטיליה, ששותה יין צרפתי אדום וזול, וגרה ברובע "סן דניס" או "ויל ז'וויף" המאוכלס פועלים ודגלו אדום.

הפריסאית סימון טרואיס-גריס, שביקרה אצלנו בשבוע שעבר כאורחת הוועד הפועל של ההסתדרות, מייצגת את כל מה ששכחו לייחס למילת קסם זו. היא מזכירת הקונפדרציה של האיגודים הדמוקרטיים בצרפת, נשיאת מועצת העבודה הבינלאומית, נשיאת O.L.L.A.U. – אותיות האומרות הרבה ליודעי דבר בשטח התיירות העממית – ובשפת עבר פשוטה: אחת מנציגות הפועלים החשובות ביותר בצרפת ובארגון העבודה הבינלאומי. היא סגן המזכיר של האיגוד המקצועי השני בגודלו בצרפת, המונה כ-700 אלף נפש.

סעדנו עמה ארוחת צהריים, ביחד עם עוד אורחים ומארחים של האיגוד המקצועי והוועד הפועל, ובין מנה למנה בלענו מנה גדושה של משמעות המילים "נציגת פועלים".

אישה זו, שהיא כבר סבתא גאה לשלושה, וממלאת פונקציות ציבוריות בעלות חשיבות ממדרגה ראשונה כבר עשרים שנה ויותר, עלתה מבין שורות הפועלים ונשארה בין שורות הפועלים.

עשרים וארבע שנים עבדה בבית חרושת לאביזרי חשמל ומוועד עובדים מקומי עלתה ועלתה עד למשרתה הנוכחית. בעלה ממשיך כפועל בית חרושת פשוט עד היום הזה.

הם ממשיכים לגור בביתם הקט, ברובע הפועלים בו הם גרים מאז – הוא "סן דניס", וביתם הוא בית פועלים צנוע וספוג בעיות פועלים ואווירת פועלים, אותו נוף אנושי ואותו נוף עירוני – לה ולאנשים אותם היא מייצגת.

הפריסאית העובדת נושאת בעול כבד, כשל הגבר, ואין שעתה פנויה ביותר לעיסוקי נשים – דומה היא לכל אישה עובדת בעולם ולכל איש עובד. אבל, כשהעניקו לה, למדאם טרואיס-גריס את עיטור לגיון הכבוד קנו לה חבריה לעבודה... מכונת כביסה.

ועל המכונה ממונה הבעל...