21.7.69
"אורחים" ססגוניים וחביבים הגיען לאחרונה לכיכר המרכזית שברמת-גן. בובות שעירות, סוסי רכיבה רתומים לעגלות מרהיבות, טרקטור ומכוניות, לצד משחקי חברה ומלאכה. כולם שכנו כבוד על מדפי הדוכנים שהוקמו במיוחד לצורך זה. המייחד אותם מכלל הצעצועים בארץ הוא עצם היותם תוצרת הארץ.

"בעצם הקהל הישראלע הוא קהל שאינו יודע מה שהוא רוצה," מספרת אורלי על חוויותיה כמוכרת בדוכן. "הקהל רואה כל כך הרבה צעצועים עד שאינו יודע במה לבחור. המסוכן ביותר הוא, כשבא זוג הורים. כשאמא מציעה צעצוע מסוים אבא מתנגד כמובן וכשאבא מציע אמא מביעה התנגדות, כך שאם הילד יודע את השיטה הרי שקצת דמעות מועילות מיד להחלטה מהירה." לוויתור של אמא ולוויתור של אבא...

תשומת לב רבה מושכת מכונת תפירה. אבל דווקא היא אינה מיועדת למכירה אלא לתצוגה בלבד. הכרזה שלידה מסבירה כי צעצוע זה הִנו הראשון בסדרת צעצועים חינוכיים, אלא שצעצועים אלה מיועדים ליצוא בלבד. בכל אופן בשלב זה. ולקהל הישראלי המגלה התעניינות רבה מיועדת בקשת הסליחה בה נאמר בין היתר: "לצערנו עלינו לבקש את סליחת הקונים, המכונה מיוצרת לשוק האמריקני בכמויות כאלה שהמפעל אינו מסוגל לספק את הדרישות ליצוא. אנו מקווים כי המכונה תוכל להופיע גם בשוק הישראלי בעוד שבועות מספר."

מי שתהיה לו קצת סבלנות יוכל לזכות במכונת תפירה התופרת בכוח מכונת חשמל או סוללות ובכל זאת הריהי בגדר צעצוע בלבד. ובינתיים אנו מוצאים על הדלפקים משחקים אחרים, אף הם חינוכיים. צעצועי עץ דידקטיים המיועדים לבתי ספר ולגנים, מוצאים כאן דרכם אל האימהות, שעד כה לא ראו כמוהם, מאחר ואינם נמכרים בחנויות הצעצועים. בדרך כלל קונות האימהות את צעצועי הפלסטיק הזולים ואילו הגננות המכירות בתועלת הדידקטית שבמיון קוביות לצבעיהן ולצורותיהן הגיאומטריות קונות צעצועים אלה בחנויות המיועדות לציוד לבתי ספר ולגני ילדים.

דוכן מושך עין, הוא דוכן סוסי הרכיבה והמכוניות. צמד תיירים דניים שניגש לדוכן, לא האמין כי זו תוצרת ישראל.

לגבי צעצועי הפלסטיק קשה לומר שאנו מקוריים, המבחר כה רב שאפילו אם צץ רעיון חדש, הריהו טובע בים הפלסטיק. בדרך כלל משקפים המשחקים את ההווי שלנו. מלחמת ששת הימים נתנה אותותיה ביצירת הצעצועים. צה"ל כבש את השוק. בשוק הנ"ל הוצג לראשונה משחק "האלוף" המקנה ידע בכל דרגות צה"ל.

מחירי רוב המשחקים נעים בין לירה וחצי לעשר לירות. המשחק "סינַי" שהוא השלכה של ה"ריצ'רץ'" המפורסם על רעיון אקטואלי של התקדמות לעבר התעלה תחת מטח יריות. יפה המשחק "ירושלים של זהב" בו נראית העיר העתיקה על כל אתריה.

גם הפתעות אינן חסרות. מוצרים הנושאים על גבי האריזה כתובות לועזיות התגלו כיצירות ישראליות, לשם משיכת העין.

הדוכן הבא: אמצעי המחשה ללימוד ציור וחשבון. יש יצרנים הדואגים לעיצוב מושלם של האריזה. מאזני הפלא הופיעו באריזה מהודרת בתערוכה שנערכה לא מכבר בארגנטינה ומשווקים רציניים מצאו בזה עניין.

תערוכת הצעצועים בה השתתפו 16 יצרנים ביוזמתו של יוסף פרץ, יושב ראש ארגון יצרני הצעצועים והמשחקים, נערכה לראשונה בארץ, וחבל שרק תושבי רמת-גן וסביבתה זכו לראותה. זוכים מאושרים נוספים היו הצנחנים אליהם הועברה תשורת צעצועים מיוחדת היישר מתערוכת הצעצועים.