15.2.74
החבורה הקימה רעש רב. האמריקנים הגיעו! בבת אחת השתלטו על בית הקפה וחסל סדר שיחה שקטה ליד שולחן קטן.

לבם היה טוב עליהם. עושים טיול בארץ-הקודש; הכיס מלא, הכוס מלאה, מזג אוויר נאה, טוב לחיות.

"טוב לחיות! – הודיעו לכל יושבי בית הקפה – אתם שומעים? טוב לחיות ואתם, מה אתם יושבים כאילו טבעו לכם הספינות בים?!"

לך וספר לזרים מה כואב לישראלי... גוי לא יבין זאת.

"קומו תועי מדבר / צאו מתוך השממה! קם ודיקלם אחד האמריקנים, והאחרים מוחאים לו כפיים.

היה משונה מאוד לשמוע את "תועי המדבר" באנגלית. בייחוד כך מפי גבר בעל שיער בהיר, עיני תכלת ואף סולד. אבל "כל התופעה" הזו שברה את הקרח. כבר לא כעסנו שהפקיע אותנו מן השיחות הכאובות שלנו, שפלש לשעה הקלה הפרטית שקונים עם ספל הקפה. מחאנו לו כף עם האחרים, מה עוד שהאברך הבהיר המשיך להמטיר שירים, ומימרות, וסיפורים. מכאן לכאן החלה להתגלגל שיחה בין השולחנות; אחרי כן עשינו מעגל גדול וישבנו מסובים ביחד. הם מקליוולנד אוהיו. התכוננו ארבעה חודשים לקראת בואם לישראל בעקבות האב הרוחני שלהם, כומר קלוויניסטי. הקבוצה למדה היסטוריה, תנ"ך, גאוגרפיה, פוליטיקה. הם מכירים בשמותיהם את המנהיגים של המפלגות; את הסיעות בכנסת, יודעים מה זה קיבוץ, קבוצה, מושב עובדים, מועצה מקומית. יודעים מיהו יהודי. הסוכנות היהודית, חוק השבות, משרד הקליטה, סיבי דימונה, איקרית.

עכשיו עברו קורס "פוסט גראדיואט" (צחקו) ויודעים על פולמוס אריק שרון-גורודיש. הם בעד נסיגה לגבולות בטוחים. הם באו כדי להפגין את ביטחונם בהסדר שיקרב את השלום, לחזק את היונים – אמרו. הם קראו את ספרו האחרון של אבא אבן וחושבים שאבא הוא אדם גדול. הספר לא כל כך... "רק בשבעים העמודים האחרונים בא לידי ביטוי סגנונו הנהדר; כמו רק אלה נכתבו על ידו... אמת?"

וכך הלכה ונתגלגלה השיחה. כל אחד קם, הציג עצמו ונקב במקצועו. "אני – אמר מצטט שירי ביאליק – אני ביאליק."

"בדיחות בצד."

"אבל הוא ביאליק. באמת."

"ואת?"

"אני גברת ביאליק," השיבה האישה בגאווה.

והאיש הוציא כרטיס ביקור, ועליו כתוב: "אמיל ביאליק ושות' מו"ל".

"אנחנו חושבים שאנחנו קרובי משפחה של המשורר הלאומי שלכם, חיים נחמן. בעלי בא מפולין, כמו חיים נחמן, עוסק בכתיבה ובדפוס ובמו"לות, כמו חיים נחמן. המקצוע הזה עובר בירושה במשפחה שלו. הוא מובלעת גויית בשרשרת היחוסין הזו – שתיגמר עמו כנראה."

הביאליקים חוזרים ליהדות. כיצד. שתי בנות למיסטר אמיל ביאליק, ושתיהן יוצאות עם בחורים יהודיים שומרי מסורת, והבנות תהיינה יהודיות, וביחס אליהן וילדיהן לא תהיה בעיה מיהו יהודי – ידאגו להתגייר וללדת ילדים יהודים. ואולי ירצה אחד הבחורים הללו לעשות נחת למיסטר ביאליק ויקבל את שם בתו – ביאליק, ולילדם יקראו חיים נחמן...