8.62

אבל חלפו כבר חודשיים והרופא-הרוצח הנאצי, שעסק בעיקורים ו"ניסויים רפואיים" אכזריים, מוסיף ליהנות מחופש, כעובד משרד הבריאות הגאנאי

"קבוצת קומנדו ישראלית מתכוונת לחטוף את הפושע הנאצי, ד"ר הורסט שומאן, העובד בגאנה" – סיפור זה נתפרסם בימים אלה בעיתון "דיילי אקספרס" הלונדוני. אם כי כל עניין החטיפה הוא ללא ספק פרי דמיונו הצרוף של העיתונאי, הרי יש "פרשה שמאחורי הסיפור" – פרשת המקלט שמצא רוצח נאצי במדינה האפריקנית.

לפני כחודשים, בזמן ועידת "עולם ללא פצצה", שנתקיימה באקרה, בירת גאנה, פנה אלי מר ריכטר, סופר גרמני ויו"ר אגודת הסופרים המערב-גרמנית, וביקש לשוחח איתי ב"ארבע עיניים"

"אני מחפש פושע נאצי בשם ד"ר הורסט שומאן, שלפי הידיעות הנמצאות בידינו הוא עובד בגאנה. כישראלית" – אמר – "את ודאי מעוניינת כמוני בתפיסת נאצים ובהסגרתם." ועל כן הוא ביקש שאעזור לו בחיפושיו.

הרופא-המפלצת – סיפר האיש – נאשם ברצח המונים, ברצח מדעי שגרם למותם של רבים ובניסויים שאימללו את קרבנותיהם ועשאום לבעלי מום לכל ימי חייהם.

הורסט שומאן עסק, בין השאר, בעיקור בעזרת ניתוחים והקרנות. אחת התעודות שהציג ריכטר היתה עדותה של אישה יהודיה מווינה, בשם סוניה פישמאן, שסיפרה, כיצד הובאה לפניו, יחד עם עוד גברים ונשים, שהופשטו תחילה עירומים וכיצד צעדו הקרבנות לפני הרופא, שהפעיל במו ידיו את מכונת הרנטגן.

עדות שניה, של הרופאה ד"ר לורסקה, מעידה על קבוצה של 12 צעירות, ששומאן לא הסתפק ביחס אליהן בטיפול רנטגנולוגי, אלא עשה בהן ניתוחי אימים, ללא סמי ארגעה, של הוצאת שחלות ורחם, הרופאה מעידה, שרבות מן הנערות מתו כתוצאה מן "הטיפול".

מאשימים את הורסט שומאן גם בגרימה מכוונת של מחלות רוח ומחלות כרוניות אחרות.

בון ביקשה

ממשלת גרמניה המערבית פנתה לפני יותר משנה אל ממשלת גאנה וביקשה את הסגרתו של האיש, שתוארו הרפואי נשלל ממנו בשל מעשי הזוועה שלו, והוא מבוקש למשפט של פושעים נאציים.

אולם גאנה אפילו לא השיבה לפנייה – סיפר ריכטר. הוא הציג לפני מכתב מן הוועד של ניצולי אושוויץ, המציין את תאריך הפנייה שלא נענתה.

אמרתי למר ריכטר, שכל מה שאני יכולה לעשות, כעיתונאית, הוא לכתוב על כך בעיתוני.

"יפה. אם ייוודע הדבר ברבים ויפורסם בעיתון, שוב לא תוכל ממשלת גאנה להתחמק ממתן תשובה. אבל פירסום מוקדם עלול להבריח את הפושע מגבולות גאנה. ואולי יראה בכך נשיא גאנה לחץ, ומוטב לפנות אליו תחילה? כאיש נאור, לא ישיב ריקם פני סופר, אשר בא כציר לוועידה שהוא יזם..."

שקלנו לכאן ולכאן ולבסוף ביקשני ריכטר לוודא תחילה, לפני שהוא פונה לנקרומה, אם הורסט שומאן באמת נמצא בגאנה. ועוד בקשה לו: אולי אוכל לברר בישראל, אם ידועים לנו מעשי הפשע של שומאן ואם יש עוד עדויות על מעשיו.

הסכמתי לעשות את מבוקשו של מר ריכטר, מצאתי את עצמי עוסקת בציד פושע נאצי.

מכירים אותו

שגרירות ישראל לא רצתה לעסוק בעניין זה. מישראל הגיעה ידיעה, בתשובה לשאלתי, כי הורסט שומאן ידוע בארץ, שהוא התנכל ליהודים, אך אין ישראל יכולה לטפל בו, מאחר שזהו עניין בין גרמניה לבין גאנה.

באותו זמן עלה בידי לוודא. שהאיש נמצא בגאנה – עובד בשרות משרד הבריאות הגאנאי ומופיע ברשימת עובדיו. עברו לא היה ידוע לממשלת גאנה.

את ידיעותי העברתי אל מר ריכטר, שבינתיים נגלה לי, כי עזב את גרמניה לפני יותר משלושים שנה וישב בשווייץ כל שנות המלחמה. לפני שנים אחדות בלבד חזר לגרמניה, מתוך כוונה לעזור לבנות מחדש ולחזק את האלמנט ההומאני שבעם הגרמני, כפי שהסביר לי.

פגישה עם הנשיא

היה עלי לעזוב את גאנה ביום השישי, ה-29 ביוני. הפגישה שקבע נקרומה לריכטר ולעוד שלושה צירי ועידה גרמניים, ושבה עמד ריכטר לבקש במפתיע את הסגרתו של שומאן – נקבע ליום שני, ה-2 ביולי. וכדי שלא יהיה טעם לפגם בפירסום מוקדם, החלטנו לחכות עם פירסום הסיפור עד לאחר השיחה ועד לאחר מתן התשובה של הנשיא. ישבתי אפוא על המזוודות וחיכיתי לתוצאת הפגישה.

ב-2 ביולי בשעה 4 נתקיימה הפגישה בין מר ריכטר, ד"ר בוכבינדר (אחד ממארגני הוועידה) ועוד שני צירים גרמניים, עם נשיא גאנה, בלשכתו. בשעה 6, זמן קצר לפני המראת המטוס שהחזיר את אחרוני המשתתפים בוועידה, סיפר לי ריכטר, כולו זוהר, שהנשיא נקרומה הבטיח לטפל בעניין אישית ולדאוג למילוי הבקשה בדבר ההסגרה, אם אמנם איש כזה נמצא בשרות המדינה ובגבולותיה.

מאז עברו יותר מחודשיים ימים. ומן הידיעה של ה"דיליי אקספרס" מסתבר, כי הפושע הנאצי עדיין נהנה מחופש גמור בגאנה.